Rapsfalt

 

På Kullachips använder vi vår egen blandning av olika rapsoljor att fritera i. Vi friterar vid låg temperatur och byter olja ofta. Allt för smakens och för hälsans skull!

Rapsolja slår olivolja med hästlängder när det gäller andel fleromättade fetter. I rapsolja finns det två olika sådana – omega 6 och omega 3. Balansen mellan dessa två bör vara ett (omega 3) till fem (omega 6). Omega 3 kan i kroppen omvandlas till ämnen som dämpar inflammation. Rapsolja är en bra källa till omega 3, att äta ett par skedar rapsolja om dagen hjälper till att skapa en bra balans.*

Genom att fritera i rapsolja tar man vara på de goda egenskaperna, samtidigt är det viktigt att inte hetta upp oljorna för mycket, om rapsolja hanteras fel kan det bildas tranfettsyror. Undersökningar hos Aarhus Karlshamn** visar att om rapsoljan upphettas till 240 grader under en timma bildas 1-2 procent transfettsyra. Vid 220 grader handlar det om tiondels procent och under 200 grader finns inga mätbara mängder. Temperaturen på oljan påverkar även smaken, och även här gäller att hålla så låg temperatur som möjligt.

På Kullachips har vi ett eget oljerecept där vi blandar olika, rena rapsoljor. Här är det smaken och kvaliteten som får avgöra. Vi friterar våra chips omsorgsfullt i max cirka 150 grader och sorterar bort för hand om vi tycker att chipsen blir för mörka. Eftersom vi är ett litet, lokalproducerande chipseri så är det inget problem för oss att byta olja ofta, vilket vi också gör.

Vill du läsa mer om rapsolja?

Kostdoktorn

* Livsmedelsverket

** Svensk raps

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *